زبان عربی
مقدمه
زبان عربی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین زبان های زنده دنیا است و پهنه گستردهای از سرزمین های آسیا و آفریقا به این زبان سخن میگویند از سوی دیگر زبان عربی زبان قرآن کتاب آسمانی مسلمانان و به عبارتی زبان مشترک مسلمانان نیز به شمار میآید، از این رو برای کمک به برقراری ارتباطات جهانی و تبادل فرهنگی بین مسلمانان برگزاری این دوره ضروری می رسد
امروزه این زبان دارای ۱۳ لهجه و گویش های گوناگون است ولی عربی نوین معیار به عنوان زبان رسمی نوشتار در همه کشورهای عربی پذیرفته شده است.
زبان عربی زبان قرآن و بسیاری از نخستین نوشتارهای مسلمانان است و نزد بسیاری از مسلمانان یک زبان مقدس محسوب می شود .این زبان را "لغته الضاد" نیز می نامند زیرا تنها زبان است که دارای ضاد می باشد. ضاد حرفی است که سخت ترین شیوه کاربرد دارد.
دستور زبان
صفت و موصوف و مضاف و مضاف الیه: تعلق یک چیز به یک چیز دیگر که هر دو اسم باشند در زبان عربی مشابه زبان انگلیسی و البته گاهی زبان فارسی تاجیکی است یعنی صفت پیش از موصوف برعکس زبان فارسی است.
اعداد در دستور زبان عربی
در دستور زبان عربی اعداد به دو گروه اعداد اصلی و اعداد ترتیبی تقسیم می شوند.
اعداد اصلی اعدادی هستند که نشان دهنده تعداد و کثرت معدود هستند برخلاف اعداد ترتیبی که نشان دهنده ترتیب و جایگاه معدود هستند.
در زبان عربی اعداد اصلی قبل از معدود می آیند اما دراعداد ترتیبی ابتدا معدود می آیند.
گویشها و لهجهها در زبان عربی
چارچوب جغرافیایی که گویشوران زبان عربی در آن پیشینه اند را جهان عرب می نامند که شامل بیش از ۳۰ کشور می باشد که از خاورمیانه آغاز شده و تا شمال باختری آفریقا ادامه دارد.
زبان عربی شمارفراوانی از گویش ها و لهجه های گوناگون را در بر می گیرد که به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود:
۱ عربی کلاسیک قرآنی
۲ عربی استاندارد کتابی
۳ عربی گفتاری
هدف:
هدف این دوره آموزش مهارت های چهارگانه زبان عربی( گفتار شنیدار نوشتار و خواندن ) با تاکید ویژه بر آموزش مکالمه این زبان است.
شرایط پذیرش:
این دوره آموزشی برای نوجوانان و بزرگسالان برگزار می شود لازم است داوطلبین در صورت برخورداری از زمینه قبلی آموزش زبان عربی در آزمون ورودی شرکت کرده و سطح مربوط به ادامه یادگیری بپردازند.
ساختار آموزشی دوره زبان عربی:
شامل ۴۸۰ ساعت آموزشی است که طی ۱۲ ترم ده هفته ای و بر اساس جدول زیر برگزار می گردد.
سطح |
کتاب |
ترم |
مقدماتی 1 |
صدی الحیات یک |
1 |
مقدماتی 2 |
صدی الحیات دو |
2 |
مقدماتی 3 |
صدی الحیات سه |
3 |
مقدماتی 4 |
صدی الحیات چهار |
4 |
متوسط 1 |
صدی الحیات پنج |
5 |
متوسط 2 |
صدی الحیات شش |
6 |
متوسط 3 |
صدی الحیات هفت |
7 |
متوسط 4 |
صدی الحیات هشت |
8 |
پیشرفته 1 |
صدی الحیات نه |
9 |
پیشرفته 2 |
صدی الحیات ده |
10 |
پیشرفته 3 |
صدی الحیات یازده |
11 |
پیشرفته 4 |
صدی الحیات دوازده |
12 |
نحوه ارزشیابی:
ارزشیابی فراگیران بر اساس آزمون های میان ترم و پایان ترم کتبی، آزمون شفاهی پایان ترم و عملکرد ترمی صورت می گیرد. سوالات امتحانی به گونه ای طراحی می شود که تمام موارد آموزشی در طول ترم از جمله بخش های شنیداری، نوشتاری ،گفتاری، گرامر ،لغت، و تلفظ را شامل می شود.
باتوجه به اهمیت مکالمه در دوره بزرگسالان برگزاری امتحان شفاهی از جایگاه ویژهای برخوردار است و ضرورت دارد با نهایت دقت و حوصله انجام شود نحوه توزیع نمرات به شرح زیر است.
میان ترم :۲۵ امتیاز
سوالات آزمون میان ترم شامل واژگان ،دستور زبان، تلفظ ،خواندن، درک مطلب و شنیداری را مورد ارزشیابی قرار می دهد.
پایان ترم: ۴۰ امتیاز
30 امتیاز از این آزمون مربوط به واژگان دستور زبان، تلفظ، خواندن و درک مطلب و شنیدار و درک مطلب بوده و ۱۰ امتیاز دیگر مربوط به نوشتار می باشد که بر اساس مطلب و مقاله نوشته شده توسط زبان آموزان ارزشیابی می شود.
آزمون شفاهی و عملکرد در طول ترم ۳۵ امتیاز می باشد
شرط قبولي در هر سطح كسب 70 درصد از مجموع 100 امتياز دوره می باشد.
فراگیران علاقه مند، لطفا جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه برگزاری دوره و همچنین ثبت نام، از طریق شماره تلفنهای مرکز زبان های خارجی جهاد دانشگاهی تهران 66928719 و 66435278 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
کارشناس دوره: خانم قدیانلو
مسئول آموزش زبان مرکز رشتچی: احمد رضا شجاعی