مقدمه:
نمونه گیري از تکنیکهاي رایجی است که در مواردي همچون: هزینه بالاي تحقیق، کمـی وقـت، وسـعت جامعه مورد مطالعه و عدم امکان دسترسی به تمامی جامعه آماري به کاربرده می شـود. مهـمتـرین نکتـه در مورد نمونه گیري، دستیابی به نمونه اي است که معرف کل جامعه باشد، چـرا کـه چنـین نمونـه اي امکـان تعمیم به کل جامعه را میسـر مـیسـازد. بنـابراین دسـتیـابی بـه دانـش و مهـارت لازم جهـت انجـام یـک نمونه گیري علمی از اساسی ترین اصول یک تحقیق در هر علمی محسوب میشود.
هدف:
- ارتقاء سطح علمی و عملی شرکت کنندگان و تسلط بر فرآیند نمونه گیري در تحقیقات.
شرایط پذیرش:
- این دوره براي کلیه گرایش هاي علوم اجتماعی در نظر گرفته شده است. شرط لازم براي گذرانـدن ایـن دوره، داشتن مدرك کارشناسی مرتبط است.
توانایی هاي فراگیران در پایان دوره:
- انواع شیوه هاي نمونه گیري، مزایا و معایب، مشکلات وخطاهاي نمونه گیري را بشناسند و بکار ببرند.
1- مقدمه و مفاهیم نمونه گیری
2- حجم نمونه و نحوه تعیین آن
3- انواع شیوه های نمونه گیری، مزایا و معایب آن ها
4- مشکلات و خطاهای نمونه گیری با توجه به روش های تحقیق
5- بررسی نمونه گیری های انجام شده